Maksullisia lisäpalveluita

Maksuttomien jäsenpalveluiden lisäksi jäsenille on tarjolla maksullisia lisäpalveluita.

Kirjalliset lausunnot ja toimeksiannot

Jäsentaloyhtiöt voivat epäselvissä ja kiistanalaisissa asioissa pyytää kirjallista lausuntoa Kiinteistöliitolta. Kiinteistöliiton kirjallisen lausunnon perusteella varsin usein saadaan asia ratkaistua ilman kallista, raskasta ja riskialtista oikeusprosessia. Kirjallinen lausunto on maksullinen jäsenpalvelu, joka hinnoitellaan työmäärän mukaan.

Katso lisää tietoa Kiinteistöliiton kirjallisista lausunnoista ja toimeksiannoista täältä.

Paikallinen asiantuntija-apu jäsenille

Jäsenet voivat kutsua yhdistyksen toiminnanjohtajan asiantuntijaksi kokouksiin.

Kiinteistölehden lisävuosikerrat jäsenille

Jäsenyyteen sisältyy Suomen Kiinteistölehden yksi vuosikerta (10 numeroa).

Kiinteistöyhdistyksen jäsenet voivat tilata Kiinteistölehden lisävuosikertoja edulliseen jäsenhintaan.

Sovittelu jäsenille

Kiinteistöyhdistys tarjoaa sovittelua, jossa jäsenelle ja tämän vastapuolelle järjestetään mahdollisuus neuvotella vapaaehtoisesti ja luottamuksellisesti riidan sovinnollisesta ratkaisusta. Sovittelu tapahtuu sovintomenettelysääntöjen mukaan Kiinteistöyhdistyksen puolueettoman sovittelijan avustuksella.

Sovittelu sopii erityisesti taloyhtiön ja sen osakkaan välisiin riitoihin. Sovittelussa voidaan löytää ratkaisu esimerkiksi riitaan kunnossapitovastuun jakautumisesta taloyhtiön ja osakkaan välillä. Sovittelussa voidaan käsitellä myös taloyhtiön ja urakoitsijan välinen erimielisyys tai taloyhtiön ja kiinteistöpalveluyrityksen riita.

Sovittelija avustaa riidan osapuolia sovintoratkaisun löytämisessä, mutta hän ei voi antaa osapuolia sitovia määräyksiä tai ratkaisuja. Sovittelijan tehtäviin ei myöskään kuulu oikeudellisten neuvojen antaminen osapuolille.

Sovittelussa voidaan saada riitaan osapuolten käytännön intressejä palveleva ratkaisu. Se voi olla myös sellainen, johon tuomioistuin ei voisi osapuolia velvoittaa. Sovintomenettely on tuomioistuinmenettelyä edullisempi ja nopeampi vaihtoehto ja sen avulla voidaan turvata osapuolten tärkeiden henkilö- ja liikesuhteiden jatkuvuus.

Kaikille avoin maksullinen lakineuvonta

Taloyhtiön osakkeenomistajilla on joskus yhtiön toiminnasta ja vastuunjaosta kysymyksiä, jotka eivät ratkea osakkaan ja taloyhtiön johdon välisellä keskustelulla. Tällaisessa tapauksessa osakas tai asukas voi soittaa Kiinteistöliiton maksulliseen lakineuvontaan, jossa hän saa oikean neuvon kysymässään asiassa. Tämä säästää kaikkien aikaa sekä ehkäisee kiistojen kärjistymistä.

Katso Kiinteistöliiton maksullisen lakineuvonnan palveluajat ja yhteystiedot täältä.