Nyt yli puolet Keski-Suomen taloyhtiöistä siirtynyt uuteen järjestelmään – lopuilla alkaa tulla kiire

Julkaistu: 02.10.2023

Huoneistotietojärjestelmä on vuonna 2019 käyttöön otettu sähköinen rekisteri, johon kerätään tiedot osakehuoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Huoneistotietojärjestelmään siirtyvät Suomen noin 90 000 taloyhtiötä ja niiden 1,5 miljoonaa osakehuoneistoa.

Kaikkien asunto-osakeyhtiöiden pitää siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään tämän vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen siirto muuttuu maksulliseksi. Osakeluettelon siirrosta päättää taloyhtiön hallitus ja siirron tekee käytännössä yleensä isännöitsijä.

Jos taloyhtiöllä on ammatti-isännöitsijä, tämä suorittaa osakeluettelon siirron käytössään olevan isännöintijärjestelmän kautta. Jos taloyhtiöllä ei ole ammatti-isännöitsijää, taloyhtiön pitää itse huolehtia osakeluettelon siirrosta. Tällöin hallituksen puheenjohtaja tai muu valtuutettu henkilö tekee siirron Maanmittauslaitoksen siirtopalvelua käyttäen.

Keski-Suomessa on yhteensä 4242 asunto-osakeyhtiötä. Syyskuun lopussa niistä 2262 eli 53 % oli siirtänyt osakeluettelonsa uuteen järjestelmään, ilmenee Maanmittauslaitoksen tilastosta. Ripeintä tahti on ollut Hankasalmella, yli 76 %. Perää pitävät Kinnula, Luhanka, Joutsa, Kivijärvi ja Pihtipudas, joissa vasta pieni osa taloyhtiöistä on hoitanut lakisääteisen velvoitteensa.

Monella paikkakunnalla tahti on ollut varsin verkkaista, joten joillakin isännöitsijöillä tulee vielä syksyn aikana todella kova kiire. Eniten olen kuitenkin huolissani niistä taloyhtiöistä, joilla ei ole ammatti-isännöitsijää eikä niissä ehkä edes tiedetä tai ymmärretä mitä heiltä odotetaan”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Osakeluettelon siirtäminen vaatii huolellista valmistautumista ja tarkkaavaisuutta. Kiinteistöliitto Keski-Suomi avustaa siirrossa sellaisia yhdistykseen kuuluvia taloyhtiöitä, joilla ei ole ammatti-isännöitsijää. Maanmittauslaitoksen asiantuntijat avustavat siirrossa Keski-Suomen Taloyhtiöpäivä -messutapahtumassa Jyväskylän Paviljongissa 2.11. huoneistotietojärjestelmän osastolla 35.

”Jos osakeluettelon ylläpidosta ei ole huolehdittu vuosien aikana asiallisesti, taloyhtiöllä voi olla vielä iso selvitystyö edessään ennen siirtoa. Siksi sitä ei kannata jättää kovin myöhään”, neuvoo Hannu Mähönen. Ensi vuoden puolella siirto muuttuu maksulliseksi.

Kun taloyhtiön osakeluettelo siirtyy Maanmittauslaitokselle, samalla vastuu sen ylläpidosta siirtyy taloyhtiön hallitukselta Maanmittauslaitokselle.

Osakeluettelon siirron jälkeen taloyhtiön osakkeenomistajilla on peräti 10 vuotta aikaa hakea osakehuoneiston omistusoikeuden sähköistä rekisteröintiä Maanmittauslaitokselta. Sen yhteydessä alkuperäiset paperiset osakekirjat mitätöidään, joten niiden pitää olla tallella. Mikäli osakkeet vaihtavat omistajaa esimerkiksi kaupassa, rekisteröinnin hakemisesta vastaa uusi omistaja.