Jyväskylässä taloyhtiöiden kiinteistökustannusten nousu muita kaupunkeja maltillisempaa

Julkaistu: 12.09.2023

Kiinteistöliiton tänään julkaiseman Indeksitalo 2023 -selvityksen mukaan kerrostaloyhtiön kunta- kohtaisesti määräytyvät kiinteistökustannukset ovat Jyväskylässä nyt 3,21 euroa ja Jämsässä 2,95 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa.

Kiinteistöliiton selvityksen mukaan kustannukset ovat nousseet tänäkin vuonna tuntuvasti, ja nousu on ollut aiempaa laaja-alaisempaa. Nousua on ollut kaikissa muissa vertailuerissä paitsi kiinteistösähkössä, jonka vertailulukema laski viimevuotisen kaksinkertaistumisen jälkeen.

Tarkastelluissa 59 suurimmassa kaupungissa kustannukset vaihtelevat Kempeleen 2,61 eurosta Helsingin 3,96 euroon. Keskiarvo on 3,23 euroa.

Jämsässä kustannukset ovat 2,95 euroa ja se on koko joukon 11. edullisin kaupunki. Vuoden aikana nousivat rakennuksen kiinteistövero, vesi ja jätevesi, jätehuolto ja kaukolämpö. Siitä huolimatta Jämsässä on edelleen useimpia muita kaupunkeja alemmat kaukolämmön maksut.

Jyväskylässä kustannukset ovat 3,21 euroa, mikä lähellä vertailtujen 59 kaupungin keskiarvoa. Vuoden aikana on noussut rakennuksen kiinteistövero, vesi ja jätevesi sekä jätehuolto.

Vaikka myös Jyväskylässä ja Jämsässä monet kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet, kerrostaloyhtiön yhteenlasketut kustannukset ovat vuoden takaisella tasolla, koska kiinteistösähkön hinta on laskenut huomattavasti vuoden takaisista huippulukemista.

Jyväskylässä taloyhtiöiden kiinteistökustannusten nousu on ollut selvästi muita kaupunkeja maltillisempaa. Monissa muissa kaupungeissa on tehty vuoden aikana isojakin korotuksia kaukolämmön maksuihin”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Kotitalouksien asumismenot kasvavat tänäkin vuonna merkittävästi. ”Taloyhtiön hoitokuluista ja siten osakkaiden maksamista vastikkeista keskimäärin yli puolet määrätään kunnissa tai ainakin kuntakohtaisesti. Tässä taloustilanteessa kuntien pitäisi välttää lisäämästä taloyhtiöiden ja kotitalouksien kustannustaakkaa enää yhtään enempää”, toteaa Hannu Mähönen.

Lisätiedot:

Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Keski-Suomi, puh. 045 110 6333
Juho Järvinen, talous- ja veroasiantuntija, Kiinteistöliitto, puh. 040 134 7236
Jukka Kero, pääekonomisti, Kiinteistöliitto, puh. 050 548 0231