Kiinteistöliitto Keski-Suomen talousarvio-ohje vuodelle 2024 julkaistu

Julkaistu: 22.12.2023

Kiinteistöliitto Keski-Suomi kehottaa taloyhtiöitä varautumaan monien kustannusten nousuun vuonna 2024. Talousarvioissa on syytä huomioida esimerkiksi energiamenojen kasvu ja toisaalta valtion avustusten väheneminen, selviää Kiinteistöliitto Keski-Suomen jäsenilleen laatimasta talousarvio-ohjeesta.

Ohjeessa on huomioitu vuoden 2024 alusta tulevat ja vuoden 2023 aikana tulleet muutokset maksuihin ja tariffeihin Keski-Suomen suurimmilla paikkakunnilla. Kustannusten vertailussa on käytetty vakiomuotoista keskikokoista kerrostaloyhtiötä kunnan keskustaajamassa.

Taloyhtiön kaukolämmön ja vesihuollon kustannukset nousevat monilla paikkakunnilla 2–6 prosenttia vuodesta 2023. Kaukolämmössä suurin kustannusten nousu on Viitasaarella, missä tuli heinäkuussa liki 14 % korotus ja Kiinteistöliitto Keski-Suomi arvioi, että siellä on tulossa samansuuruinen korotus myös vuoden 2024 alkupuolella. Taloyhtiön vesihuollon kustannukset puolestaan nousevat eniten Jämsässä yli 15 prosenttia ja Saarijärvellä yli 10 prosenttia.

Taloyhtiön sähkönsiirron kustannukset nousevat Äänekosken Energian verkossa yli 5 prosenttia. Elenia nosti siirtohintojaan liki 6 prosenttia toukokuussa 2023.

Taloyhtiön jätehuollon kustannukset nousevat vertailussa käytetyssä taloyhtiössä Jyväskylässä liki 5 prosenttia. Muiden paikkakuntien keskustaajamissa kustannukset pysyvät liki ennallaan tai jopa hieman laskevat. Uudistunut jätelainsäädäntö tuo monille taloyhtiöille uusia velvoitteita jätteen lajitteluun, mikä sekin lisää kustannuksia.

Taloyhtiön maksamat kiinteistöverot nousevat Äänekoskella liki 20 prosenttia ja Jämsässä yli 15 prosenttia. Muilla paikkakunnilla nousu on yleensä 2–4 prosenttia johtuen maapohjan yleisen kiinteistöveroprosentin alarajan noususta sekä rakennuskustannusindeksiin sidotun asuinrakennusten kiinteistöveron noususta.

Korkojen nousu kasvatti taloyhtiöiden lainanhoitokuluja voimakkaasti vuosina 2022–2023. Viime kuukausina markkinakorkojen nousu on kuitenkin pysähtynyt ja hidastuvan inflaation arvioidaan vetävän korkoja vähitellen laskuun vuoden 2024 aikana.

Moni taloyhtiö on saanut myös kiinteistöhuolto-, siivous- ja isännöintiyrityksiltään ilmoituksia hinnankorotuksista. Kiinteistöliitto Keski-Suomi muistuttaa, että palkkion muuttaminen on aina sopimusasia ja vaatii molempien osapuolten hyväksymisen. "Korotuksen suuruutta ja sen perusteluita arvioitaessa taloyhtiön hallituksen kannattaa miettiä, ollaanko palveluun tyytyväisiä", neuvoo Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen. "Hyvästä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei pidä hyväksyä."

Kiinteistöliitto Keski-Suomi järjestää Jyväskylässä 25.1. jäsentaloyhtiöiden hallituksille koulutuksen talousarvion laatimisesta vuodelle 2024. Kouluttajana toimii Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija Juho Järvinen.

Kiinteistöliitto Keski-Suomen talousarvio-ohje löytyy Kiinteistöliiton jäsensivuilta kohdasta Työkaluja taloyhtiöille. Se löytyy jäsensivuille tultaessa kun vierittää sivua alaspäin.

Kiinteistöliiton valtakunnallinen talousarvio-ohje puolestaan löytyy jäsensivuilla vasemmalla olevasta valikosta kohdasta Taloyhtiön talous.