Keski-Suomen Indeksitalo 2018: Kiinteistökustannukset laskivat selvästi vain Saarijärvellä

Julkaistu: 06.09.2018

Laukaassa on tällä hetkellä maakunnan korkeimmat  kuntakohtaisesti määräytyvät kiinteistökustannukset. Alimmat kustannukset ovat Jämsässä. Vuoden aikana kustannukset laskivat eniten Saarijärvellä. Tämä käy ilmi Keski-Suomen Kiinteistöyhdistyksen tekemässä vertailussa. Tiedot on kerätty elokuussa 2018.

Keski-Suomen Kiinteistöyhdistys on vertaillut vuodesta 2005 lähtien taloyhtiöiden kiinteistöveroja, kaukolämpö-, sähkö-, vesi-, jätevesi- ja jätehuollon kustannuksia Jyväskylän keskustassa ja Vaajakoskella, Jämsässä, Keuruulla, Laukaassa, Muuramessa, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella.

Vertailussa käytetään vakiomuotoista ns. indeksitaloa. Se on tyypillinen 1975 rakennettu kolmikerroksinen talo, jossa on 20 asuinhuoneistoa, 35 asukasta ja keskimääräiset kulutukset.

Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat tarkastelluilla pakkakunnilla tällä hetkellä keskimäärin 2,64 euroa neliömetriltä kuukaudessa eli saman verran kuin vuosi sitten. Esimerkiksi 60 m2 asunnon omistaja maksaa siten yhtiövastikkeessaan tällaisia kustannuksia keskimäärin 158 euroa kuukaudessa.

Laukaassa kuntakohtaiset kiinteistö kustannukset ovat nyt 2,88 euroa ja Jämsässä 2,31 euroa neliömetriltä kuukaudessa. Siten Laukaassa 60 m2 asunnon omistaja maksaa vastikkeessaan tällaisia kustannuksia vuodessa lähes 400 euroa enemmän kuin samanlaisen asunnon omistaja Jämsässä.

Vuoden aikana kustannukset laskivat selvästi vain Saarijärvellä, lähes neljä prosenttia, kun kaukolämmön hintaa laskettiin. Saarijärvi onkin nyt tarkastelluista kunnista toiseksi edullisin. Kustannukset laskivat hieman myös Jyväskylän keskustassa ja Viitasaarella. Muissa kunnissa kustannukset nousivat lievästi, eniten Äänekoskella, mutta sielläkin alle kaksi prosenttia.

”Kaksi vuotta sitten kuntakohtaisten kiinteistö kustannusten nousun havaittiin hidastuneen. Nyt on ollutkin pari vuotta seesteistä, mutta pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna kustannukset ovat nousseet rajusti”, sanoo Keski-Suomen Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Kymmenen vuoden aikana kustannukset ovat nousseet tarkastelluissa kunnissa lähes 50 prosenttia. Suhteessa eniten on noussut asuinrakennuksen kiinteistövero, 64 prosenttia. Kaukolämmön kustannukset ovat nousseet kymmenen vuoden aikana keskimäärin lähes puoli euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa.

”Lämmityksen osuus taloyhtiön kaikista hoitokuluista on noin neljännes, joten erityisesti kaukolämmön maksujen korotuksilla on ollut suuri vaikutus asumiskustannusten nousuun kunnissa”, toteaa Mähönen.

Kiinteistökustannukset ovat nousseet kymmenen vuoden aikana eniten Viitasaarella, peräti 65 prosenttia. Kun maksettavaa vuonna 2008 oli 1,60 euroa, nyt sitä on 2,64 euroa neliömetriltä kuukaudessa. Siten 60 m2 asunnon omistaja Viitasaarella maksaa vastikkeessaan tällaisia kustannuksia vuodessa nyt lähes 750 euroa enemmän kuin vuonna 2008.

Lisätietoja: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Keski-Suomen Kiinteistöyhdistys ry, puh. 045 110 6333.

Samaan aikaan Keski-Suomen Kiinteistöyhdistyksen indeksitalovertailun kanssa julkaistaan Suomen Kiinteistöliiton valtakunnallinen, suurimpien paikkakuntien indeksitalovertailu. Näiden kahden tutkimuksen tuloksia ei voi suoraan vertailla keskenään, sillä niissä käytetyt indeksitalot ovat erilaisia.