Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset taas nousussa Keski-Suomessa

Julkaistu: 10.09.2019

Laukaa on yhä selkeämmin Keski-Suomen kallein kunta, kun tarkastellaan taloyhtiöiden kuntakohtaisia kiinteistönpidon kustannuksia. Alimmat kustannukset ovat tänäkin vuonna Jämsässä. Vuoden aikana kustannukset ovat nousseet lähes kaikissa kunnissa. Tämä käy ilmi Keski-Suomen Kiinteistöyhdistyksen vertailussa. Tiedot on kerätty elokuussa 2019.

Keski-Suomen Kiinteistöyhdistys on vertaillut vuodesta 2005 lähtien taloyhtiön kiinteistöveroja sekä kaukolämmön, sähkön, veden ja jäteveden ja jätehuollon kustannuksia alueen suurimmissa kunnissa. Vertailussa käytetään kaikkialla samanlaista ns. indeksitaloa ja kulloinkin voimassa olevia hintoja ja maksuperusteita. Tällaiset kustannukset muodostavat yleensä noin puolet taloyhtiön hoitokuluista.

Vertailussa ovat olleet mukana vuodesta 2009 lähtien Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Saarijärvi, Viitasaari ja Äänekoski sekä Jyväskylästä on lisäksi Vaajakoski eri energiatoimittajan vuoksi. Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat näillä pakkakunnilla tällä hetkellä keskimäärin 2,68 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa, mikä on 1,5 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Vuoden aikana kustannukset laskivat vain Viitasaarella (0,3%) ja Keuruulla (1,1%). Muissa kunnissa kustannukset nousivat, eniten Laukaassa 4,2 prosenttia ja Vaajakoskella 3,2 prosenttia.

”Vuodesta 2015 lähtien kustannukset pysyivät ennallaan tai jopa laskivat monissa kunnissa, mutta nyt hyvä kehitys näyttää taittuneen ja kustannukset ovat taas kääntyneet huolestuttavasti nousuun”, sanoo Keski-Suomen Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Laukaa on nyt yhä selkeämmin maakunnan kallein. Siellä kustannukset saavuttivat nyt jo 3,00 euroa asuinneliömetriltä. Jämsässä puolestaan kustannukset ovat olleet maakunnan alimmat jo 10 vuoden ajan, niin tälläkin kertaa (2,32 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa). Jämsässä kustannuksia laskee alhainen kaukolämmön hinta.

Taloyhtiöissä kuntakohtaiset kiinteistökustannukset katetaan osakkailta kerätyllä yhtiövastikkeella kuten muutkin hoitokulut. 60 neliömetrin asunnon osakas maksaa vastikkeessa tällaisia kustannuksia keskimäärin lähes 2000 euroa vuodessa. Kuntien välillä on kuitenkin suuria eroja: Laukaassa osakas maksaa vuodessa lähes 500 euroa enemmän kuin Jämsässä.

”Tällaisten kiinteistön sijainnista johtuvien kustannusten nousu heijastuu suoraan kuntalaisten asumisen kustannuksiin, niin vastikkeissa kuin vuokrissakin”, toteaa Mähönen.

Vuoden aikana Keski-Suomessa nousivat erityisesti kaukolämmön ja kiinteistösähkön kustannukset. Suurin yksittäinen korotus oli Laukaan vesi- ja jätevesikustannusten 5,5 sentin nousu neliömetriltä kuukaudessa. Suhteellisesti suurin kustannusten nousu oli kiinteistösähkössä Elenia Oy:n alueen kunnissa, yli 16 prosenttia.

Keski-Suomen indeksitalovertailu yhteenveto, korjattu 12.9.2019 (pdf)

Samaan aikaan Keski-Suomen vertailun kanssa Kiinteistöliitto julkaisee valtakunnallisen indeksitalovertailun tulokset. Kiinteistöliiton vertailussa Keski-Suomessa on mukana Jyväskylä ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Jämsä. Näiden kahden vertailun tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään, koska niissä käytetyt indeksitalot ovat erilaisia.

Lisätietoja: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Keski-Suomen Kiinteistöyhdistys ry, puh. 045 110 6333.

EDIT: Korjauksia 12.9.2019:

Jyväskylän ja Vaajakosken jätemaksut ovat 0,107 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa. Korotus viime vuoteen on 13,72%.

Keuruulla kaukolämmön hintaan 1.7.2019 tullut muutos oli jäänyt huomioimatta vertailussa. Keuruulla kaukolämmön kustannukset ovat yht. 1,677 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa. Keuruun kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat siten yhteensä 2,796 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa, joka on 1,14 % alempi kuin vuosi sitten. Näin Keuruu on vasta kolmanneksi kallein kunta.