Kunnallisten kiinteistökustannusten nousu maltillista Keski-Suomessa

Julkaistu: 10.09.2020

Keski-Suomen korkeimmat kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat Laukaassa, lähes kolme euroa neliömetriltä kuukaudessa. Muuramessa, Keuruulla ja Jyväskylässä kustannukset ovat noin 2,80 euroa neliömetriltä. Alimmat kustannukset ovat Jämsässä ja Saarijärvellä, alle 2,50 euroa neliömetriltä.

”Paikkakuntien välillä on todella suuria eroja asumiskustannuksissa. Vertailussamme käytetty 20 asunnon kerrostaloyhtiö Laukaassa maksaa kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia 7400 euroa enemmän kuin samanlainen taloyhtiö Jämsässä. 60 neliön asunnon omistajille se tarkoittaa liki 400 euroa enemmän hoitovastikkeita vuodessa.”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Kustannukset nousivat vuoden aikana eniten Äänekoskella, yli viisi prosenttia. Erityisesti jätehuollon sekä veden ja jäteveden kustannukset ovat nousseet monilla Keski-Suomen paikkakunnilla. Sen sijaan kiinteistöverot sekä kaukolämmön ja kiinteistösähkön kustannukset ovat pysyneet lähes kaikissa kunnissa viime vuoden tasolla.

Suurin yksittäinen nousu oli Muuramen kaukolämpökustannuksissa 6,2 senttiä asuinneliömetriltä kuukaudessa. Prosentuaalisesti suurin nousu oli Laukaassa tontin kiinteistöverossa, yli 18 %. Suurin kustannusten lasku puolestaan oli Laukaan jätehuollossa, yli 20 %.

Yhteenveto tuloksista (pdf)

Keski-Suomen Kiinteistöyhdistys on vertaillut vuodesta 2005 lähtien taloyhtiön kiinteistöveroja sekä kaukolämmön, sähkön, veden ja jäteveden ja jätehuollon kustannuksia alueen suurimmissa kunnissa. Vertailussa käytetään kaikkialla samanlaista ns. indeksitaloa ja kulloinkin voimassa olevia hintoja ja maksuperusteita. Tällaiset kustannukset muodostavat yleensä noin puolet taloyhtiön hoitokuluista.

Vertailussa ovat olleet mukana vuodesta 2009 lähtien Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Saarijärvi, Viitasaari ja Äänekoski sekä Jyväskylästä on lisäksi Vaajakoski eri energiatoimittajan vuoksi.

Samaan aikaan Keski-Suomen vertailun kanssa Kiinteistöliitto on julkaissut valtakunnallisen indeksitaloselvityksen tulokset. Siinä Keski-Suomessa on mukana Jyväskylä ja Jämsä. Näiden kahden selvitysten tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään, koska niissä käytetyt indeksitalot ovat erilaisia.

Lisätietoja: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Keski-Suomi, puh. 045 110 6333, sähköposti hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi