Taloyhtiöiden sähkönsiirron kustannukset nousseet Keski-Suomessa rajusti 10 vuoden aikana

Julkaistu: 16.10.2020

Kiinteistöliitto Keski-Suomen tuoreen vertailun mukaan keskikokoisen kerrostalon kiinteistösähkön siirron kustannukset ovat kymmenen vuoden aikana nousseet Elenia Verkko Oyj:n verkon alueella 68 prosenttia.

Keuruun Sähkö Oy:n alueella nousua on ollut noin 62 prosenttia, Alva Sähköverkko Oy:n alueella noin 56 prosenttia ja Äänekosken Energia Oy:n alueella liki 55 prosenttia. Iso osa noususta johtuu verojen korotuksista. Sähkövero on
noussut 10 vuoden aikana 1,08 sentistä 2,79 senttiin / kWh ja arvonlisävero 2 prosenttiyksikköä

”Vertailussamme käytetyn kerrostaloyhtiön sähkönsiirron kustannuksissa voi olla yli 500 euron ero vuodessa riippuen siitä, minkä jakeluverkon alueella talo sijaitsee. 10 vuoden aikana erot verkkojen välillä ovat kasvaneet”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Sähkönsiirron kustannukset muodostuvat siirron perusmaksusta (euroa / kk), siirtomaksusta (senttiä / kWh) ja siirrosta maksettavasta sähköverosta (snt / kWh). Sähkönsiirto on luonnollinen monopoli, joten taloyhtiö ei voi sitä kilpailuttaa.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vuodesta 2005 lähtien vertaillut taloyhtiöiden kiinteistöveroja sekä kaukolämmön, kiinteistösähkön, jätehuollon, veden ja jäteveden kustannuksia Keski-Suomen suurimmilla paikkakunnilla. Tällaiset kustannukset muodostavat yleensä yli puolet taloyhtiön kuluista ja siten myös taloyhtiön osakkaiden maksamista vastikkeista. Vertailussa on käytetty vakiomuotoista 20 asunnon kerrostaloa, jonka kiinteistösähkön kulutus on 14 850 kWh vuodessa.

Lisätietoja: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Keski-Suomi