Keski-Suomen talousarvio-ohje vuodelle 2021 julkaistu

Julkaistu: 18.12.2020

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on laatinut talousarvio-ohjeen helpottamaan taloyhtiöiden budjetin laatimista vuodelle 2021 .

Kiinteistöliitossa on perinteisesti autettu tarkkojen budjettien tekoa taloyhtiöissä laatimalla talousarvio-ohje alkavalle vuodelle. Siihen on taustojen lisäksi kerätty valtion talousarvion vaikutukset ja tärkeitä tärppejä kustannuslajikohtaisesti.

Kiinteistöliitto Keski-Suomen talousarvio-ohje täydentää Kiinteistöliiton valtakunnallista ohjetta Keski-Suomen suurimpien paikkakuntien osalta. Keski-Suomen talousarvio-ohjeeseen on kerätty tietoa kuntakohtaisten kiinteistökustannusten muutoksista edelliseen vuoteen verrattuna Jyväskylässä, Jämsässä, Keuruulla, Laukaassa, Muuramessa, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella. Tarkasteltuja kululajeja ovat kaukolämpö, kiinteistösähkö, vesi ja jätevesi, jätehuolto ja kiinteistöverot. Ohjeessa kustannusten muutoksia arvioidaan käyttämällä vakiomuotoista ns. indeksitaloa, joka on tyypillinen keskikokoinen asuinkerrostalo kunnan keskustaajamassa.

Vuonna 2021 veden ja jäteveden kustannukset nousevat Jyväskylässä, Keuruulla ja Saarijärvellä, mutta Jämsässä kustannukset laskevat, kun hulevesimaksu poistuu. Kaukolämmön kustannukset nousevat Loimuan alueella Jyväskylässä ja Laukaassa, kun energiayhtiö nosti kaukolämmön maksuja 1.11.2020. Jätehuollon kustannukset nousevat Jyväskylässä, Muuramessa ja Laukaassa, mutta laskevat Saarijärvellä.

Keski-Suomen talousarvio-ohje löytyy Kiinteistöliiton jäsensivuilta kohdasta Työkaluja taloyhtiöille. Kiinteistöliiton valtakunnallinen ohje löytyy kohdasta Taloyhtiön talous. Ohjeita täydennetään tammikuussa 2021.