Kiinteistöliiton Indeksitalo 2021: Jyväskylän kunnalliset kiinteistökustannukset taas nousussa, Jämsä koko maan edullisimpia

Julkaistu: 09.09.2021

Kiinteistöliiton selvityksen mukaan kerrostaloyhtiön kunnalliset kiinteistökustannukset ovat Jyväskylässä nyt 2,95 euroa ja Jämsässä 2,50 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa.

Selvityksessä oli mukana maan 59 suurinta kaupunkia. Kunnissa päätettävät kiinteistökustannukset ovat niissä keskimäärin 2,79 euroa neliömetriltä kuukaudessa, missä on nousua 1,5 prosenttia vuodesta 2020. Tarkasteltuja kustannuksia ovat kiinteistövero, kaukolämpö, vesihuolto, kiinteistösähkö ja jätehuolto, jotka muodostavat keskimäärin yli puolet kerrostaloyhtiön hoitokuluista.

Jyväskylässä kustannukset nousivat vuoden aikana 3,4 prosenttia eli 0,10 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa. Nousu johtui vesihuollon, kiinteistösähkön ja jätehuollon maksujen korotuksista sekä kaukolämmön hinnoittelumallin muutoksesta. Kymmenen suurimman kaupungin joukossa Jyväskylä on kustannuksiltaan nyt neljänneksi kallein edellään vain Helsinki, Tampere ja Kuopio.

Jämsässä kustannukset pysyivät viime vuoden tasolla. Myös Jämsässä kiinteistösähkön hinta nousi, mutta toisaalta vesihuollon kustannukset laskivat, kun hulevesimaksusta luovuttiin. Jämsässä on koko vertailuaineiston kuudenneksi alimmat kiinteistökustannukset. Keskeinen syy Jämsän hyvään sijoitukseen on edullinen kaukolämpö.

Myös meillä Keski-Suomessa paikkakuntien välille on muodostunut yhä suurempia eroja asumiskustannuksissa. Kun Jyväskylässä 90-neliöisen asunnon osakas maksaa vastikkeissaan pelkästään tällaisia kunnallisia kiinteistökustannuksia miltei 3 200 euroa vuodessa, Jämsässä riittää 500 euroa vähemmän”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Kaikista vertailukunnista korkeimmat kiinteistökustannukset ovat Rovaniemellä 3,18 euroa ja alimmat Kempeleessä 2,22 euroa neliömetriltä kuukaudessa. Vuoden aikana kustannukset nousivat eniten Tuusulassa ja Järvenpäässä (6,3 prosenttia) ja laskivat eniten Kangasalla (1,3 prosenttia).

Kiinteistöliiton valtakunnallinen tiedote ja aineisto.

Indeksitalo 2021 -aineiston on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy Kiinteistöliiton tilaamana ja koordinoimana. Mukana on kaikkiaan 59 kaupunkia ja kuntaa. Tarkasteltuja kustannuksia ovat kiinteistöverot, kaukolämpö, vesihuolto, kiinteistösähkö ja jätehuolto. Ne muodostavat keskimäärin yli puolet kaikista kerrostaloyhtiön hoitokuluista. Vertailun ulkopuolelle jäävät markkinoilta ostettavat yksityiset palvelut, kuten isännöinti, kiinteistöhuolto ja vuosikorjaukset. Tiedot ovat syyskuun 2021 mukaisia.

Lisätiedot:

Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Keski-Suomi, puh. 045 1106333