Taloyhtiön lämmityskustannukset korkeimmat Laukaassa, alimmat Jämsässä

Julkaistu: 22.11.2021

Kerrostaloyhtiö Laukaassa maksaa kaukolämmöstä yli 50 prosenttia enemmän kuin samanlainen taloyhtiö Jämsässä. Esimerkiksi 60 neliömetrin asunnon omistajalle se tarkoittaa 400 euroa enemmän hoitovastikkeita vuodessa.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vertaillut taloyhtiöiden kaukolämmön kustannuksia maakunnan suurimmilla paikkakunnilla vuosittain. Kustannukset muodostuvat kaukolämmön perusmaksusta ja energiamaksusta. Taloyhtiön lämmityskulut katetaan osakkailta kerättävällä hoitovastikkeella.

Kerrostaloyhtiön lämmityskustannukset ovat nousseet vuoden aikana Loimua Oy:n kaukolämpöverkossa Jyväskylässä 8,6 % ja Laukaassa 6,5 %. Loimua on nostanut sekä perusmaksuja että energiamaksuja.

Jyväskylässä Alva-yhtiöt Oy muutti kaukolämmön hinnoittelumallia keväällä, mutta sen vaikutus vertailussa käytetyn kerrostaloyhtiön lämmityskustannuksiin jäi verraten pieneksi (+0,4 %). Jämsässä, Keuruulla, Muuramessa, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella kaukolämmön maksuihin ei ole tullut muutoksia vuoden aikana.

Vertailukunnissa kaukolämmön kustannukset ovat nyt alimmat Jämsässä ja korkeimmat Laukaassa. Vertailussa käytetty 20 asunnon kerrostaloyhtiö Jämsässä maksaa kaukolämmön maksuja vuodessa yli 16 000 euroa, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella yli 18 000 euroa, Alvan alueella Jyväskylässä yli 20 000 euroa, Keuruulla ja Muuramessa yli 23 000 euroa sekä Loimuan alueella Jyväskylässä yli 24 000 euroa ja Laukaassa yli 25 000 euroa vuodessa.

Lämmityksen osuus on yleensä neljännes taloyhtiön vuotuisista hoitokuluista. Siksi kaukolämmön hinta vaikuttaa suuresti asumiskustannuksiin kunnassa - ja kuntien välillä on todella isoja eroja”, kertoo Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Tänä vuonna rajusti noussut fossiilisten polttoaineiden, päästöoikeuksien ja sähkön hinta sekä energiaverojen korotus aiheuttavat kaukolämmön hintaan nousupaineita monilla paikkakunnilla.

Hinnan tuleva kehitys riippuu siitä, millaiset lämmöntuotannon lähteet ja polttoaineet energiayhtiöillä on käytössään sekä millaisia investointeja ne tarvitsevat kaukolämpöverkon kunnossapitoon ja vähäpäästöiseen lämmöntuotantoon”, toteaa Mähönen.

Kiinteistöliitto Keski-Suomen vertailussa käytetään vakiomuotoista 20 asunnon kerrostaloa, jonka lämmitysenergian kulutus on 247,5 MWh vuodessa, tilausvesivirta 2,0 m3/h, huipputeho 80 kW ja sopimusteho 100 kW.

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi