Taloyhtiöissä kannattaa varautua monien kiinteistökustannusten nousuun vuonna 2022

Julkaistu: 30.11.2021

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on laatinut yhdistykseen kuuluville taloyhtiöille talousarvio-ohjeen auttamaan taloyhtiön hallitusta ja isännöitsijää talousarvion laatimisessa vuodelle 2022.

Keski-Suomen talousarvio-ohjeeseen on kerätty tietoa kuntakohtaisesti määräytyvien kiinteistökustannusten muutoksista erityisesti Jyväskylässä, Jämsässä, Keuruulla, Laukaassa, Muuramessa, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella. Ohjeessa annetaan muitakin vinkkejä ensi vuoden talousarvion laatimiseen.

Taloyhtiön talousarviota tehdessä lähtökohtana on edellisen tilikauden toteutuneet kustannukset. Ohjeessa esitetään selkeästi prosentteina millaiseen kustannusten nousuun (tai laskuun) vuoden 2022 talousarviossa kannattaa varautua verrattuna tilikauden 2021 toteutuneisiin kustannuksiin.

Vuonna 2022 monilla paikkakunnilla on tulossa korotuksia etenkin kaukolämmön, veden ja jäteveden sekä jätehuollon maksuihin.

Kiinteistöliitto Keski-Suomen talousarvio-ohje löytyy Kiinteistöliiton jäsensivuilta kohdasta Työkaluja taloyhtiöille.

Keski-Suomen talousarvio-ohje täydentää Suomen Kiinteistöliiton julkaisemaa Talousarvio-ohjetta, joka sisältää enemmän tietoa yleisistä talousnäkymistä. Ohje ja sen taustamateriaali löytyy jäsensivuilta kohdasta Taloyhtiön talous.

Ohjetta on päivitetty ja täydennetty tammikuussa 2022.