Jäsenet soittivat viime vuonna yli 1000 puhelua maksuttomaan neuvontaamme

Julkaistu: 24.01.2022

Alueemme jäsentaloyhtiöistä soitettiin maksuttomaan neuvontaamme viime vuonna yli tuhat kertaa. Puheluiden määrä kasvoi 21 prosenttia vuodesta 2020.

Yhdistyksen neuvontaan soitettiin 445 puhelua (+48 %) ja Kiinteistöliiton neuvontaan 576 puhelua (+6 %). Vuoden aikana neljännes jäsenyhtiöistä käytti maksuttomia neuvontapalveluitamme ainakin kerran.

Soittajista 35 % oli isännöitsijöitä, 33 % hallituksen puheenjohtajia ja 18 % hallituksen jäseniä.

Erityisesti hallitusten puheenjohtajat ja jäsenet näyttivät suosivan yhdistyksen omaa neuvontapalvelua Jyväskylässä. Yhdistykselle voi myös milloin tahansa lähettää kysymyksiä tai neuvontapyynnön verkkosivuilta tai sähköpostitse. Niihin vastataan aina viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.

Yleisimmät puheluiden aiheet olivat viime vuonna osakkaan muutostyöt, taloyhtiön ja osakkaiden välinen vastuunjako, hallituksen ja isännöitsijän toiminta, yhtiökokousasiat sekä autopaikat, erityisesti sähköajoneuvojen lataus taloyhtiössä.

Taloyhtiöiden hallinnossa voi joutua välillä kiperiin tilanteisiin, mutta apua löytyy yleensä yhdellä puhelinsoitolla Kiinteistöliiton asiantuntijoille. Kiinteistöliittoon kuuluvan taloyhtiön johto saa maksutonta lakineuvontaa, talous- ja veroneuvontaa, korjaus- ja teknistä neuvontaa sekä energianeuvontaa. Työnantajina toimivat taloyhtiöt saavat neuvontaa myös työsuhdeasioissa.