Turvallisuus puhuttaa taloyhtiöissä

Julkaistu: 20.06.2022

Nopeasti muuttuneen maailmantilanteen vuoksi turvallisuus on herättänyt paljon keskustelua myös taloyhtiöissä. Olemme vastanneet taloyhtiöiden tiedontarpeeseen järjestämällä niille koulutusta yhteistyössä Keski-Suomen Pelastusalan liiton ja Keski-Suomen Pelastuslaitoksen kanssa.

Väestönsuojelu taloyhtiössä -luento Kiinteistöliittoon kuuluvien taloyhtiöiden edustajille Hotelli Versossa 31.5. sekä kaikille avoin webinaari 8.6. keräsivät yhteensä 140 osallistujaa. Luennoitsijana oli Keski-Suomen Pelastuslaitoksen paloinsinööri Mika Laitinen. Luento käsitteli väestönsuojelua Keski-Suomessa, kiinteistönomistajan vastuita, väestönsuojan käyttökuntoon saattamista sekä taloyhtiön hallituksen, isännöitsijän, huollon ja väestönsuojan hoitajan tehtäviä. Keskustelu oli vilkasta ja luento sai osallistujilta erittäin hyvää palautetta. Luennon materiaalin sekä webinaarin tallenteen voi katsoa jäsensivuillamme.

Taloyhtiön väestönsuojan hoitajan kurssille Jyväskylän keskuspaloasemalla 19.5. ja 16.6. osallistui yhteensä 40 henkilöä. 4 tunnin kurssilla annettiin perustiedot väestönsuojan laitteiden käytöstä, suojan hoidosta ja tarkastuksista. Kiinteistöliitto Keski-Suomi tuki taloudellisesti yhdistykseen kuuluvien taloyhtiöiden osallistumista kurssille.

Kiinteistöliittoon kuuluvien taloyhtiöiden hallitusten jäsenet, isännöitsijät ja muut jäsenrekisteriimme merkityt henkilöt voivat suorittaa jäsensivuillamme Taloyhtiön pelastussuunnitelma (TaPe) -verkkokurssin veloituksetta. Kurssin voi suorittaa omaan tahtiin ja siihen kuluu yhteensä noin 2 tuntia.

Uudenmaan Pelastusliitto on julkaissut videon, jossa kerrotaan kuinka väestönsuojan käyttöönotto tapahtuu.

Kiinteistöliiton Turvallisuus taloyhtiössä -sivuille on kerätty tietoa ja vastauksia kysymyksiin koskien väestönsuojia, pelastussuunnitelmia ja asukkaiden varautumista. Paljon hyödyllistä tietoa löytyy myös Keski-Suomen Pelastuslaitoksen Turvallinen taloyhtiö -sivuilta.

Taloyhtiöiden turvallisuuteen syvennytään myös Taloyhtiökupla-podcastin jaksossa, jossa puhutaan muun muassa pelastussuunnitelmasta, väestönsuojista sekä erilaisista hätätilanteista, joita voi tulla vastaan kotona ja taloyhtiön tiloissa.

Jatkamme koulutuksia yhteistyössä Keski-Suomen Pelastusalan liiton ja Keski-Suomen Pelastuslaitoksen kanssa syksyllä. Järjestämme syksyllä myös hätäensiapukursseja yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Seuraa tapahtumakalenteriamme!

Tiedolla ja taidolla johdetuissa taloyhtiöissä on turvallista asua ja omistaa!