Taloyhtiölle vesi edullisinta Muuramessa

Julkaistu: 15.08.2022

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan taloyhtiö Laukaassa ja Äänekoskella maksaa veden ja jäteveden maksuja yli kolmanneksen enemmän kuin taloyhtiö Muuramessa.

Taloyhtiön veden ja jäteveden kustannukset ovat nousseet viimeisen vuoden aikana Keski-Suomen suurista paikkakunnista Jämsässä ja Saarijärvellä yli 5 prosenttia, Laukaassa yli 3 prosenttia ja Viitasaarella reilun prosentin.

Kun kerrostaloyhtiö Muuramessa maksaa vesilaitokselle veden ja jäteveden maksuja 8500 euroa vuodessa, taloyhtiö Laukaassa ja Äänekoskella maksaa noin 3000 euroa enemmän.

Suuret erot paikkakuntien välillä ja muutokset taloyhtiöiden maksamissa vesi- ja jäteveden maksuissa näkyvät kuntalaisten asumiskustannuksissa, sillä taloyhtiöt kattavat ne osakkailta tai asukkailta kerättävillä vesimaksuilla.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vuodesta 2005 lähtien vertaillut maakunnan suurimmilla paikka-kunnilla taloyhtiöiden kiinteistökustannuksia, jotka päätetään kunnissa tai yhtiöissä, joilla on alueella luonnollinen monopoli, eikä niitä siten voi kilpailuttaa. Vertailussa käytetään vakiomuotoista kerrostaloa, jossa on 20 asuntoa ja 35 asukasta, 30 mm vesimittari ja veden kulutus keskimäärin 155 litraa asukasta kohti vuorokaudessa.

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi