Taloyhtiöille edullisin kaukolämpö nyt Saarijärvellä

Julkaistu: 23.08.2022

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan kerrostaloyhtiö Laukaassa maksaa kaukolämmöstä yli 40 prosenttia enemmän kuin taloyhtiö Saarijärvellä tai Jämsässä.

Lähes kaikilla Keski-Suomen isoilla paikkakunnilla on tullut korotuksia kaukolämmön maksuihin vuoden aikana. Selvityksessä on käytetty 1.9.2022 voimassa olevia kaukolämmön hinnastoja.

Taloyhtiön lämmityskustannukset ovat nousseet eniten Jämsässä, yli 13 prosenttia. Äänekoskella nousua on 9 prosenttia ja Muuramessa yli 7 prosenttia. Alvan alueilla Jyväskylässä ja Viitasaarella sekä Loimuan alueilla Jyväskylässä ja Laukaassa kustannukset ovat nousseet noin 4 prosenttia vuoden takaisesta. Keuruulla ja Saarijärvellä ei ole vuoden aikana ilmoitettu korotuksista.

Kun kerrostaloyhtiö Saarijärvellä ja Jämsässä maksaa kaukolämmöstä alle 19 000 euroa vuodessa, samanlainen taloyhtiö Laukaassa maksaa yli 26 000 euroa.

Isot paikkakuntakohtaiset erot kaukolämmön hinnoissa ja niiden äkilliset muutokset näkyvät suoraan kuntalaisten asumiskustannuksissa, sillä taloyhtiön lämmityskulut katetaan osakkailta kerättävillä hoitovastikkeilla.

”Toivottavasti taloyhtiöissä on varauduttu korotuksiin ja niillä on kassassa riittävästi puskuria ja hallituksella valtuudet tarvittaessa kerätä osakkailta ylimääräisiä vastikkeita. Joka tapauksessa taloyhtiöiden hoitokulut ovat nousemassa rajusti ja sen myötä paineet vastikkeiden korotuksiin”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Kaukolämmön viimeaikaiset hinnankorotukset johtuvat pitkälti lämmön tuotantokustannusten merkittävästä noususta, kun maailmantilanne on nostanut erityisesti fossiilisten polttoaineiden hintoja voimakkaasti.

Toiminnanjohtaja Hannu Mähösen mielestä taloyhtiöiden on nyt entistäkin tärkeämpää säästää energiaa, parantaa rakennusten energiatehokkuutta ja selvittää uusien energiaratkaisujen, kuten maalämmön ja aurinkoenergian, käyttöönottoa.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vuodesta 2005 lähtien vertaillut alueen suurimmilla paikkakunnilla kiinteistökustannuksia, jotka päätetään kunnissa tai yhtiöissä, joilla on alueella luonnollinen monopoli, eikä niitä siten voi kilpailuttaa. Vertailussa käytetään vakiomuotoista kerrostaloa, jonka lämmitysenergian kulutus on 247,5 MWh vuodessa, tilausvesivirta 2,0 m3/h, huipputeho 80 kW ja sopimusteho 100 kW.

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi