Taloyhtiön sähkönsiirto edullisinta Jyväskylässä

Julkaistu: 06.09.2022

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan taloyhtiö Elenia Verkko Oyj:n alueilla Jyväskylässä, Jämsässä, Laukaassa, Saarijärvellä ja Viitasaarella maksaa sähkönsiirron maksuja liki 74 prosenttia enemmän kuin taloyhtiö Alva Sähköverkko Oy:n alueella Jyväskylässä.

Selvitystä laajennettu 20.9.2022 kattamaan kaikki Keski-Suomen kuntien alueella toimivat verkkoyhtiöt.

Taloyhtiöiden sähkönsiirron kustannukset ovat viimeisen vuoden aikana nousseet Äänekosken Energian alueella 3,0 prosenttia. Alvan alueella Jyväskylässä taloyhtiön sähkönsiirron kustannukset sen sijaan ovat laskeneet 9,8 prosenttia. Elenian ja Keuruun Sähkön alueilla siirtohinnat eivät ole muuttuneet viimeisen vuoden aikana.

Kun kerrostaloyhtiö Alvan alueella Jyväskylässä maksaa sähkönsiirrosta nyt noin 900 euroa vuodessa, taloyhtiö Elenian alueella maksaa siirrosta noin 1600 euroa vuodessa.

Helsingin Sanomien 12.8.2022 julkaiseman selvityksen mukaan Jyväskylässä toimivalla Alva Sähköverkko Oy:lla on koko maan edullisimmat sähkönsiirron hinnat.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vertaillut taloyhtiöiden sähkönsiirron kustannuksia maakunnan suurimmilla paikkakunnilla vuosittain. Vertailussa käytetään vakiomuotoista kerrostaloa, jonka kiinteistösähkön kulutus on 14 850 kWh vuodessa ja sulakekoko 3 x 35 A.

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi