Keski-Suomessa taloyhtiöiden kiinteistökustannukset nousseet jyrkästi Jämsässä, Jyväskylässä nousu maltillisempaa

Julkaistu: 12.09.2022

Kiinteistöliiton tänään julkaiseman Indeksitalo 2022 -selvityksen mukaan kerrostaloyhtiön kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat Jyväskylässä nyt 3,51 euroa ja Jämsässä 3,03 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa. Tarkastelluissa maan 59 suurimmassa kaupungissa kustannukset vaihtelivat 2,55 eurosta 3,63 euroon. Keski-Suomesta selvityksessä ovat mukana Jyväskylä ja Jämsä.

Jyväskylässä kerrostaloyhtiön kustannukset nousivat vuoden aikana 10,3 prosenttia eli 0,30 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa. Nousu johtui energian, etenkin kiinteistösähkön, hinnan kohoamisesta. Myös jätehuollon maksut nousivat, mutta niiden osalta Jyväskylä on yksi edullisimpia.

Maan kymmenen suurimman kaupungin joukossa Jyväskylä on kustannuksiltaan nyt seitsemänneksi kallein, kun vielä viime vuonna Jyväskylä oli neljänneksi kallein.

Jyväskylässä kustannusten nousu on ollut hieman muita kaupunkeja maltillisempaa. Monissa muissa kaupungeissa on tehty viime aikoina isoja korotuksia kaukolämmön maksuihin, mikä Jyväskylässä on vielä vältetty”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

59 kaupungissa keskimääräinen kustannusten nousu vuodessa oli liki 13 prosenttia ja kymmenessä suurimmassa kaupungissa 12 prosenttia.

Jämsässä kustannukset nousivat vuoden aikana 16,6 prosenttia eli 0,42 euroa asuinneliömetriltä kuukaudessa. Nousua aiheuttivat kohonneet kaukolämmön, veden ja jäteveden, kiinteistösähkön ja jätehuollon maksut. Tarkasteltujen kaupunkien joukossa on vain kymmenen kaupunkia, joissa kustannukset ovat alemmat kuin Jämsässä, kun vuosi sitten sellaisia kaupunkeja oli viisi. Jämsässä on edelleen useimpia muita kaupunkeja alemmat kaukolämmön maksut.

Kotitalouksien asumismenot kasvavat tänä vuonna merkittävästi. ”Taloyhtiön hoitokuluista ja sitä kautta osakkaiden maksamista vastikkeista keskimäärin yli puolet määrätään kunnissa tai ainakin kuntakohtaisesti. Kunnilla on siten halutessaan mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten kuntalaisten asumismenot kehittyvät. Tässä taloustilanteessa kuntien pitäisi välttää lisäämästä taloyhtiöiden ja kotitalouksien kustannustaakkaa enää yhtään enempää”, toteaa Hannu Mähönen.

Kiinteistöliiton valtakunnallinen tiedote

Lisätiedot: