Taloyhtiön sähkönsiirto kalleinta Järvi-Suomen Energian alueella

Julkaistu: 20.09.2022

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan taloyhtiö Järvi-Suomen Energian alueella maksaa sähkönsiirrostaan kaksinkertaisesti verrattuna taloyhtiöön Alvan alueella Jyväskylän keskustassa.

Keski-Suomen maakunnan alueella toimii yhteensä kahdeksan sähkön jakeluverkon haltijaa. Jokaisella alueella toimii vain yksi jakeluverkkoyhtiö ja siksi sähkönsiirtoa ei ole mahdollista kilpailuttaa.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vuodesta 2005 seurannut taloyhtiöiden sähkönsiirron kustannuksia maakunnan suurimmilla paikkakunnilla, jotka ovat nykyisin neljän jakeluverkkoyhtiön alueella. Yleisöltä saadun palautteen perusteella vertailua on nyt laajennettu kattamaan kaikki muutkin Keski-Suomen alueella toimivat jakeluverkkoyhtiöt.

Kun kerrostaloyhtiö Alvan alueella Jyväskylässä maksaa sähkönsiirrosta hieman yli 900 euroa vuodessa, samanlainen taloyhtiö Järvi-Suomen Energian alueella maksaa yli 1800 euroa.

Alvan jälkeen alimmat sähkönsiirron kustannukset ovat taloyhtiöllä Äänekosken Energian alueella, hieman yli 1200 euroa vuodessa. Taloyhtiön kustannukset Keuruun Sähkön ja Koillis-Satakunnan Sähkön alueilla ovat alle 1500 euroa, Elenian alueella liki 1600 euroa, sekä Kuoreveden Sähkön ja Savon Voiman alueilla liki 1800 euroa vuodessa.

Järvi-Suomen Energian, Kuoreveden Sähkön ja Savon Voiman sähkönsiirron perusmaksut ovat huomattavasti korkeampia kuin muilla Keski-Suomen jakeluverkkoyhtiöillä, mikä näkyy taloyhtiön sähkönsiirron kokonaiskustannuksissa.

Vuoden aikana taloyhtiön sähkönsiirron kustannukset laskivat Alvan alueella Jyväskylässä 9,8 prosenttia ja nousivat Äänekosken Energian alueella 3,0 prosenttia. Elenian ja Keuruun Sähkön sekä nyt vertailuun lisättyjen Järvi-Suomen Energian, Kuoreveden Sähkön, Koillis-Satakunnan Sähkön ja Savon Voiman siirtomaksuihin ei ole tullut vuoden aikana muutoksia.

”Kun sähköenergian hurjasta hinnannoususta on tullut yleinen huolenaihe, siirtohinnat eivät enää tunnukaan niin korkeilta tai ainakaan ne eivät enää aiheuta sellaista ärtymystä kuin aikaisemmin”, toteaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi vertailee taloyhtiöiden sähkönsiirron kustannuksia vuosittain. Vertailussa käytetään vakiomuotoista kerrostaloa, jonka kiinteistösähkön kulutus on 14 850 kWh vuodessa ja sulakekoko 3 x 35 A. Vertailussa käytetään yleissiirron maksuja. Nyt vertailussa käytetyt maksut ovat 1.9.2022 voimassa olleiden hinnastojen mukaiset.

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi