Kiinteistöliitto Keski-Suomen hallitus esittää vanhan Fredriksonin talon ostamista

Julkaistu: 03.10.2022

Keski-Suomen Martat ja Kiinteistöliitto Keski-Suomi ovat tehneet esisopimuksen Jyväskylän Yliopistonkatu 11:ssa sijaitsevan kiinteistön kaupasta.

Jyväskylässä keskeisellä paikalla sijaitseva puutalo on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja osittain suojeltu. Talo on rakennettu alun perin vuonna 1863 ja siirretty nykyiselle paikalleen vuonna 1914. Talo oli pitkään lakkitehtailija Fredriksonin suvun asuinkäytössä. Marttaliitto osti kiinteistön Keski-Suomen Marttojen käyttöön vuonna 2009 ja talon mittava, perinteitä kunnioittava remontti valmistui vuonna 2010.

Olemme tyytyväisiä, että jatkossakin talolla on omistaja, joka arvostaa sen historiaa, mutta katsoo myös tulevaisuuteen ja kehittää talon käyttöä vastuullisesti. Se on arvovalinta ja kulttuuriteko, sanoo Keski-Suomen Marttojen toiminnanjohtaja Kati-Erika Timperi.

– Talon sijainti on loistava ja se on erinomaisessa kunnossa. Lisäksi viereisen Lyseon korttelin käynnissä oleva kehittäminen luo uusia mahdollisuuksia talon käytölle osana uudistuvaa, toiminnoiltaan monipuolista aluetta, kertoo Kiinteistöliitto Keski-Suomen hallituksen puheenjohtaja Vesa Lensu.

Keski-Suomen Martat jatkaa nykyisissä tiloissaan vuokralla ainakin viiden vuoden ajan. Talon juhla- ja kokoustilat on vuokrattu Pitopalvelu Sipiselle 1.5.2025 saakka. Talon yläkerran tiloihin muuttaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toimisto.

– Olemme välittäjinä tyytyväisiä, että löysimme arvokiinteistölle uuden omistajan, joka kunnioittaa sen kulttuurihistoriallisia arvoja ja että Keski-Suomen Martat ja toinen tunnettu paikallinen toimija Pitopalvelu Sipinen jatkavat toimintaansa talossa pitkäaikaisina vuokralaisina. Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että olemme saaneet toimeksiantajilta luottamusta olla mukana omistajanvaihdoksissa jo vuonna 2009 ja nyt uudelleen, kertovat Reijo Savolin ja Juha Niska Kiinteistönvälitys LKV Savolin Oy:ltä.

Pentti Janhonen, RKM, RTA, HTT, on suorittanut kiinteistön kuntotarkastuksen elokuussa 2022. Raportin mukaan kohde on rakennustekniikan osalta hyvässä kunnossa eikä siinä havaittu suuria korjaustarpeita.

Lopullisesti kiinteistökaupasta päättää Kiinteistöliitto Keski-Suomen jäsenistö ylimääräisessä yhdistyksen kokouksessa 16.11.2022. Jäsenten edustajilla on mahdollisuus tutustua kiinteistöön 7.11.2022.

Keski-Suomen Martat ry on perustettu vuonna 1925 ja se on yksi neljästätoista Marttaliittoon kuuluvasta piiristä. Piiriin kuuluu noin 50 yhdistystä Keski-Suomen alueella ja niissä on yhteensä noin 1900 jäsentä.

Keski-Suomen Kiinteistöyhdistys ry on vuonna 1903 perustettu kiinteistönomistajien jäsenpalvelu- ja edunvalvontajärjestö, jonka jäseninä on noin 1750 kiinteistöä. Yhdistys on yksi Suomen Kiinteistöliiton 23 alueellisesta jäsenyhdistyksestä ja käyttää nimeä Kiinteistöliitto Keski-Suomi.