Asumiskustannukset jyrkässä nousussa – miltä tilanne näyttää ja mikä avuksi taloyhtiöissä?

Julkaistu: 20.10.2022

Kun taloyhtiöissä ryhdytään laatimaan ensi vuoden talousarvioita, hallituksen ja isännöitsijän on nyt syytä olla tavallistakin tarkempana taloyhtiön kustannusten muutosten arvioimisessa. Talousarvio tehdään toteutuneiden kulujen pohjalta, mutta nykyisessä tilanteessa muutokset voivat olla merkittäviä. Taloyhtiön kassassa on hyvä olla aina kolmen kuukauden vastikekertymää vastaava rahasumma, jotta yhtiön maksuvalmius on turvattu nopeasti muuttuvissa tilanteissa.

”On tärkeää, että taloyhtiön hallituksella on valmius ja valtuudet toimia tarvittaessa nopeastikin, jos yhtiön taloustilanne sitä vaatii. Hallituksella on hyvä olla valtuudet periä tarvittaessa ylimääräisiä vastikkeita, ja isännöitsijän on raportoitava yhtiön taloustilanteesta hallitukselle riittävän tiheästi”, sanoo Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija Juho Järvinen.

Juho Järvinen on yksi asiantuntijoista Jyväskylän Paviljongissa 3.11.2022 järjestettävässä Keski-Suomen Taloyhtiöpäivä -messutapahtumassa. Järvisen luento käsittelee asumiskustannusten jyrkkää nousua: Miltä tilanne näyttää ja mikä avuksi taloyhtiöissä?

Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa kertoo omassa tietoiskussaan, mitä taloyhtiöiden pitää huomioida, kun energiakustannukset nousevat.

Taloyhtiöiden hoitokustannusten kasvaessa on olemassa riski, että jopa taloyhtiöiden konkurssit tulevat lisääntymään. Jos kiinteistön välttämättömät korjaukset on jätetty tekemättä ja yhtiön osakkeiden vakuusarvot ovat sen vuoksi pudonneet, pankki ei enää myönnä lainaa remontteihin, ja nyt taloyhtiön taloutta rasittivat lisäksi huimasti nousseet hoitokustannukset.

Neljättä kertaa järjestettävästä Keski-Suomen Taloyhtiöpäivästä on muodostunut yksi maan suurimmista taloyhtiöille suunnatuista tapahtumista. Paviljongin A-hallissa on yli 50 osaston näyttely ja ohjelmalavalla on koko päivän tietoiskuja taloyhtiöille tärkeistä ajankohtaisista aiheista kuten sähkön hinta, energian säästäminen, korkomarkkinat ja väestönsuojelu.

Kaikille avoimeen, maksuttomaan tapahtumaan odotetaan vieraiksi yli 500 taloyhtiöpäättäjää, kiinteistöalan ammattilaista ja muita taloyhtiöasioista kiinnostuneita.

Tapahtuman järjestävät Keski-Suomen Ammatti-isännöitsijät ja Kiinteistöliitto Keski-Suomi.

Lisätietoja:

Kiinteistöliitto Keski-Suomi, toiminnanjohtaja Hannu Mähönen, puh. 045 1106333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi

Keski-Suomen Ammatti-isännöitsijät, hallituksen puheenjohtaja Anne Såg, puh. 044 7372270, puheenjohtaja.ksai@outlook.com

Lisätietoja tapahtumasta: Taloyhtiopaiva.fi