Kiinteistöliitto Keski-Suomen talousarvio-ohje vuodelle 2023 julkaistu

Julkaistu: 08.12.2022

Taloyhtiöiden pitää varautua liki kaikkien hoitokulujen nousuun talousarvioissaan vuodelle 2023, selviää Kiinteistöliitto Keski-Suomen jäsenilleen laatimasta talousarvio-ohjeesta.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on jälleen koonnut jäsenilleen talousarvio-ohjeen, jossa kerrotaan selkeästi %-muutokset hoitokuluerittäin vuodesta 2022 vuoteen 2023 maakunnan suurimmilla paikkakunnilla. Ohjeessa on huomioitu vuoden 2022 aikana tulleet ja vuoden 2023 alusta voimaan tulevat muutokset maksuihin, taksoihin ja tariffeihin. Ohjeessa annetaan muitakin hyödyllisiä vinkkejä taloyhtiön talousarvion laatimista varten.

Keski-Suomen talousarvio-ohje vuodelle 2023 löytyy jäsensivuilta kohdasta Työkaluja taloyhtiöille.

Taloyhtiöiden lämmityskulut ovat nousseet vuoden aikana Loimuan kaukolämpöverkossa Jyväskylässä ja Laukaassa peräti 18–19 prosenttia. Jämsässä nousua on yli 13 prosenttia ja Äänekoskella 9 prosenttia. Lähes kaikilla muilla paikkakunnilla lämmityskulut ovat nousseet 3–6 prosenttia.

Taloyhtiöiden veden ja jäteveden kulut nousevat Saarijärvellä ja Muuramessa ensi vuonna yli 10 prosenttia sekä Jyväskylässä ja Laukaassa liki 8 prosenttia. Muilla paikkakunnilla taloyhtiön vesihuollon kulut nousevat 4–6 prosenttia.

Taloyhtiöiden jätehuollon kulut nousevat Laukaassa yli 10 prosenttia ja Jyväskylässä 7 prosenttia. Muilla paikkakunnilla jätehuollon kokonaiskustannus muuttuu vain vähän. Jämsässä, Keuruulla ja Viitasaarella taloyhtiöt kuitenkin sopivat jäteastioiden tyhjennyshinnat suoraan kuljetusyrityksen kanssa, joten siellä voi olla odotettavissa korotusesityksiä.

Mikään Keski-Suomen kunta ei nosta kiinteistöveroprosenttejaan vuonna 2023, mutta kiinteistöverotus kuitenkin kiristyy rakennuskustannusindeksin nousun myötä Jyväskylässä noin 4 prosenttia ja muilla paikkakunnilla 5–7 prosenttia.

Moni taloyhtiö on saanut ilmoituksia hinnankorotuksista kiinteistöhuolto-, siivous- ja isännöintiyritykseltään. ”Palkkioiden muuttaminen on aina sopimusasia ja edellyttää, että myös sopimuksen toinen osapuoli eli taloyhtiön hallitus sen asianmukaisesti käsittelee ja hyväksyy”, muistuttaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

Taloyhtiön hoitokulut katetaan osakkailta kerättävällä hoitovastikkeella. Vastikkeisiin kohdistuukin poikkeuksellisen kovat nousupaineet kevään 2023 yhtiökokouksissa.

Taloustilanteeseen ja kustannusten kehitykseen vuonna 2023 liittyy paljon epävarmuustekijöitä, etenkin energian hintaan liittyen, mikä tulee huomioida taloyhtiöiden talousarvioita laadittaessa.

Lisätietoja:

Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Keski-Suomi, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi