OHO, olen hallituksessa…

16.9.2022

Keväällä 1996 lähdin ensimmäistä kertaa taloyhtiöni yhtiökokoukseen. Edellisenä syksynä olin muuttanut uuteen kotiin. Asunnon myyjä ja uudet iäkkäät naapurini olivat kannustaneet minua osallistumaan tulevaan yhtiökokoukseen. Siellä pääsisin kuulemaan ja päättämään uuden kotitaloni yhteisistä asioista. No sinne sitten!

Vaikka olin jo asunut muutaman vuoden omistusasunnossa, minulla ei ollut oikeastaan mitään käsitystä siitä, miten asunto-osakeyhtiö toimii. Joku nähtävästi hoiti talon asiat niin, että meidän asukkaiden arki sujui. Riitti, että omalta osaltani huolehdin vastikkeen maksamisesta ajallaan ja jos asunnon käytössä oli pulmia, soitin kiinteistöhuoltoon.

Mennessäni nyt yhtiökokoukseen olin siis kokematon – ja varomaton. Kun kokouksen asialistalla päästiin hallituksen jäsenten valintaan, salissa olevien rintamasuunta kääntyi minuun päin ja tulin valituksi uudeksi hallituksen jäseneksi ennätysnopeasti. Oli ihan turha yrittää vedota kokemattomuuteen – nythän sitä kokemusta kertyisi!

Siitä alkoi minun urani taloyhtiöiden hallituksissa. Tehtävässä olen saanut kehittää tietoja, taitoja ja kykyjä henkilökohtaisessa, sosiaalisessa ja työelämässä, ja minulla se johti ajan myötä myös uuteen ammattiin taloyhtiöiden parissa. Jos voisin nyt kuitenkin antaa neuvoja itselleni tuoreena hallituksen jäsenenä vuonna 1996, ne olisivat seuraavia:

• Osakkaat ovat valinneet sinut hallitukseen edustamaan heitä kaikkia. Se on luottamustehtävä. Ole siitä ylpeä ja osoita olevasi heidän luottamuksensa arvoinen.
  • Tutustu asunto-osakeyhtiölakiin ja taloyhtiön hyvään hallintotapaan. Se auttaa toimimaan huolellisesti ja yhtiön edun mukaisesti.
  • Perehdy yhtiön tilinpäätökseen ja toimintakertomukseen, sopimuksiin ja kiinteistön kuntoarvioon. Kysele asioista isännöitsijältä ja hallituksen puheenjohtajalta.
  • Tutustu taloyhtiösi osakkaisiin ja asukkaisiin. Kuuntele heitä. Mikä yhtiössä on hyvin tai huonosti, ja mihin suuntaan yhtiötä pitäisi heidän mielestään kehittää?
  • Sinun ei tarvitse tietää kaikkia asioita, mutta sinulla on velvollisuus ottaa niistä selvää. Käytä apunasi isännöitsijää, Kiinteistöliiton asiantuntijoita ja muita ammattilaisia.
  • Tehtävä on mielenkiintoinen näköalapaikka taloyhtiön asioihin. Kehitä osaamistasi hankkimalla tietoa ja ylläpitämällä. Kannattaa osallistua esimerkiksi Kiinteistöliiton koulutuksiin.
  • Muista, että hallitus on päätösvaltainen vain kokouksissaan ja päätökset tehdään yhdessä. Ole aktiivinen! Opettele hyvät kokouskäytännöt ja valmistaudu kokouksiin huolellisesti.
  • Muista, että isännöitsijä huolehtii käytännössä yhtiön päivittäisestä hallinnosta, ja hallitus delegoi ison osan tehtävistään isännöitsijälle. Älä haali tehtäviä itsellesi!
  • Hallituksen jäsenyys tuo toki vastuuta, mutta sitä ei ole syytä liioitella. Normaali huolellisuus riittää hyvin, ja taloyhtiön vakuutusten tulee kattaa myös hallituksen toiminta. Ota rennosti!
  • Voit joutua kohtaamaan ihmisiä, joiden tapa kommunikoida voi yllättää. Älä pelästy! Keskustele kokemuksistasi hallituksen muiden jäsenten kanssa.

Lopulta muista, että voit erota hallituksesta milloin tahansa, jos siltä tuntuu, eikä eroa tarvitse mitenkään perustella kenellekään. Mutta älä luovuta helposti! Jos sinä et ole hallituksessa, siellä on joku muu hoitamassa sinunkin asioitasi.

Hannu Mähönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja.