Jäsenet soittivat neuvontaamme viime vuonna jälleen yli tuhat kertaa

Julkaistu: 20.01.2023

Alueemme jäsentaloyhtiöistä soitettiin Kiinteistöliiton maksuttomiin neuvontapalveluihin viime vuonna yhteensä 1004 puhelua. Yleisin aihe puheluissa oli korjaus- ja kunnossapitovastuu.

Puheluista 60 % soitettiin Kiinteistöliiton valtakunnallisiin neuvontapalveluihin ja 40 % yhdistyksen omaan neuvontaan.

Soittajista kolmannes oli isännöitsijöitä, kolmannes hallituksen puheenjohtajia ja loput hallituksen jäseniä, toiminnantarkastajia tai muita taloyhtiön edustajia.

28 % jäsenistä käytti maksuttomia neuvontapalveluitamme vuoden aikana ainakin kerran. Ne yhtiöt, jotka käyttivät neuvontapalveluita, käyttivät niitä vuoden aikana keskimäärin kaksi kertaa.

Yleisimmät neuvontapuheluiden aiheet vuonna 2022 olivat:

1. Korjaus- ja kunnossapitovastuu (16 % puheluista)
  2. Autopaikat ja sähköajoneuvojen lataus (8 %)
  3. Yhtiökokousasiat (7 %)
  4. Isännöitsijä (6 %)
  5. Vastikkeet ja maksut (6 %)
  6. Osakkaan muutostyöt (5 %)
  7. Hallituksen toiminta (5 %)
  8. Taloyhtiön sopimukset (4 %)
  9. Yhtiöjärjestys (4 %)
  10. Vahingonkorvaus (3 %)

Taloyhtiöiden hallinnossa voi joutua kiperiin tilanteisiin, mutta apua löytyy yleensä yhdellä puhelinsoitolla Kiinteistöliiton asiantuntijoille.

Kiinteistöliittoon kuuluvan taloyhtiön hallituksen jäsenillä, isännöitsijällä, tilin- ja toiminnantarkastajilla on käytössään Kiinteistöliiton maksuton lakineuvonta, talous- ja veroneuvonta, korjaus- ja tekninen neuvonta sekä energianeuvonta.

Mikäli taloyhtiö toimii työnantajana, sen johdon käytetössä on myös Kiinteistötyönantajat ry:n maksuton neuvonta työsuhdeasioissa.

Jyväskylän toimistomme antaa neuvontaa kaikissa taloyhtiöasioissa. Meille voi myös lähettää kysymyksiä verkkosivuilta tai sähköpostitse ja vastaamme niihin aina viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.

Lue lisää maksuttomista neuvontapalveluistamme jäsenille.