Taloyhtiön kaukolämmön kustannukset Viitasaarella nousseet rajusti vuodessa

Julkaistu: 19.03.2024

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan taloyhtiöiden kaukolämmön kustannukset ovat nousseet Viitasaarella vuoden aikana lähes 27 prosenttia.

Alva Viitasaari korotti kaukolämmön perusmaksua ja energiamaksua 1.7.2023 alkaen. Alva-yhtiöt Oy:n kaukolämpöliiketoiminta Viitasaarella siirtyi Nevel Oy:lle 1.9.2023. Nevel Oy korotti kaukolämmön maksuja Viitasaarella 1.3.2024 alkaen.

Kiinteistöliitto Keski-Suomen selvityksen mukaan kahden hinnankorotuksen yhteisvaikutus keskikokoisen kerrostaloyhtiön lämmityskustannuksiin Viitasaarella on yhteensä peräti 26,8 prosenttia. Kun taloyhtiön lämmityskulut vuosi sitten olivat vielä alle 20 000 euroa vuodessa, nyt ne ovat yli 25 000 euroa vuodessa.

Maakunnan edullisin kaukolämpö on Saarijärvellä ja Jämsässä. Vertailussa käytetty kerrostaloyhtiö maksaa siellä kaukolämmöstä alle 20 000 euroa vuodessa. Kalleinta on Loimuan verkossa Laukaassa ja Jyväskylässä, missä taloyhtiö maksaa kaukolämmöstä yli 30 000 euroa vuodessa.

Viitasaarella kerrostaloyhtiö maksaa kaukolämmöstä nyt yli 30 prosenttia enemmän kuin samanlainen taloyhtiö Saarijärvellä tai Jämsässä. Laukaassa eroa on jo yli 60 prosenttia edullisimpiin kuntiin verrattuna.

”Yhä suuremmat paikkakuntakohtaiset erot kaukolämmön hinnoissa ja niiden äkilliset muutokset näkyvät suoraan kuntalaisten asumiskustannuksissa, sillä taloyhtiön lämmityskulut katetaan osakkailta kerättävillä hoitovastikkeilla”, muistuttaa Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja Hannu Mähönen.

”Lisäksi kulunut poikkeuksellisen pitkä ja kylmä talvi on nostanut taloyhtiöiden lämmityskustannuksia tavanomaiseen talveen verrattuna”, Mähönen toteaa.

Lämmityksen osuus taloyhtiön kaikista hoitokuluista on yleensä noin neljännes.

Energiayhtiöiden mukaan viimeaikaiset hinnankorotukset ovat johtuneet lämmön tuotantokustannusten merkittävästä noususta, kun maailmantilanne on nostanut fossiilisten polttoaineiden hintoja voimakkaasti.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on vuodesta 2005 lähtien vertaillut maakunnan suurimmilla paikkakunnilla taloyhtiöiden kiinteistökustannuksia, jotka päätetään kunnissa tai yhtiöissä, joilla on ns. luonnollinen monopoli alueella. Vertailussa käytetään vakiomuotoista kerrostaloa, jonka lämmitysenergian kulutus on 247,5 MWh vuodessa, tilausvesivirta 2,0 m3/h, huipputeho 80 kW ja sopimusteho 100 kW. Kaukolämmön kokonaiskustannus muodostuu perusmaksusta (€/v), energiamaksusta (€/MWh) ja veroista (alv 24 %).

Lisätiedot: Hannu Mähönen, toiminnanjohtaja, 045 110 6333, hannu.mahonen@kiinteistoliitto.fi