Keski-Suomen talousarvio-ohje vuodelle 2020

Julkaistu: 29.01.2020

Kiinteistöliitto Keski-Suomi on laatinut jäsentaloyhtiöilleen talousarvio-ohjeen helpottamaan vuoden 2020 budjetin laatimista.

Kiinteistöliitossa on perinteisesti autettu tarkkojen budjettien tekoa talousarvio-ohjeella. Siihen on taustojen lisäksi kerätty valtion talousarvion vaikutukset ja tärkeitä tärppejä kustannuslajikohtaisesti. Sen lisäksi monet Kiinteistöliiton alueyhdistykset ovat tarjonneet kuntakohtaisia vero- ja maksutietoja. Näiden ohjeiden avulla taloyhtiön talousarvion  laatiminen helpottuu ja tarkentuu huomattavasti.

Nyt myös Keski-Suomessa on laadittu oma talousarvio-ohje. Ohjeeseen on kerätty tietoa hintojen ja taksojen muutoksista eri paikkakunnilla ja arvioidaan taloyhtiön kulujen muutosta edelliseen vuoteen verrattuna. Tarkasteltuja kululajeja ovat kaukolämpö, kiinteistösähkö, vesi ja jätevesi, jätehuolto, kiinteistöverot, korjaukset, vakuutukset, kiinteistöhuolto ja siivous sekä isännöintipalvelut. Tarkasteltuja paikkakuntia ovat Jyväskylä (ja Vaajakoski), Jämsä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Saarijärvi, Viitasaari ja Äänekoski.

Taloyhtiöiden kulujen prosentuaalista muutosta vuodesta 2019 arvioidaan käyttämällä vakiomuotoista ns. indeksitaloa, joka on tyypillinen keskikokoinen asuinkerrostalo.

Monilla Keski-Suomen paikkakunnilla taloyhtiöiden kannattaa vuonna 2020 budjetoida edellistä vuotta enemmän rahaa etenkin kiinteistösähköön, vesi- ja jätevesimaksuihin sekä jätehuoltoon. Vaikka tiedossa ei olisikaan hintojen korotuksia, talousarviossa kannattaa aina varautua muutoksiin vähintään inflaation verran. Inflaatioennuste vuodelle 2020 on noin yksi prosentti.

Keski-Suomen talousarvio-ohje vuodelle 2020 löytyy jäsensivuiltamme kohdasta Työkaluja taloyhtiöille.

Ohje on päivitetty 29.1.2020.