Etäkokoukset tulivat nyt taloyhtiöihinkin

8.6.2020

Kevät 2020 muistetaan maailmanlaajuisesta koronapandemiasta. Yli miljoona suomalaista siirtyi etätöihin, oppilaitokset etäopetukseen ja käytännössä kaikki muutkin tapahtumat peruutettiin. Pian tilalle tarjottiin kuitenkin virtuaalitapahtumia, joihin saattoi osallistua etäyhteydellä. Tänä keväänä moni meistä osallistuikin ensimmäistä kertaa esimerkiksi etäluennolle, etäjumppaan, etäkonserttiin, lääkärin etävastaanotolle – tai taloyhtiön etäyhtiökokoukseen.

Kokoontumisrajoitusten vuoksi osa taloyhtiöistä lykkäsi yhtiökokouksensa suosiolla, mutta monet taloyhtiöt ovat järjestäneet etäkokouksia. Yllätyin, kun kuulin että joidenkin jyväskyläläisten isännöitsijöiden asiakkaista melkein kaikki ovat pitäneet kokouksensa kevään aikana etäkokouksina eikä syksylle ole jäänyt montaa kokousta.

Monet taloyhtiöiden hallitusten jäsenet ovat jo työelämässä tottuneet etäkokouksiin ja niissä käytettyihin välineisiin kuten Microsoft Teams, Google Meet tai Zoom. Etätyö on yleistynyt Suomessa nopeasti ja nykyisin toimihenkilöistä yli 60 prosenttia työskentelee kotona ainakin silloin tällöin. Yleistymiseen on vaikuttanut ennen kaikkea tieto- ja viestintätekniikan nopea kehitys. Monille etätyö on merkinnyt ennen kaikkea lisääntynyttä työelämän joustavuutta.

Olen käynyt yhtiökokouksissa 25 vuoden ajan ja tänä keväänä minäkin sain osallistua niihin ensimmäistä kertaa etäyhteydellä kotoa. Kokoukset sujuivat teknisesti hyvin ja olivat tehokkaita. Tärkeää kokouksen onnistumiselle on hyvä valmistelu ja ohjeistus. Nyt myös kauempana asuvat osakkaat pystyivät osallistumaan taloyhtiön asioista päättämiseen helpommin. Moni esittikin toivomuksen, että jatkossa etäyhteyden tarjoaminen olisi pysyvä käytäntö heidän yhtiössään.

Kuten moni muukin toimiala, taloyhtiöt ja isännöinti ottivat ison digiloikan tänä keväänä. Etäkokousten järjestäminen olisi toki ollut mahdollista jo pitkään, mutta tapahtui vasta kun oli pakko. Nyt kun monissa yhtiöissä uudet toimintatavat on opittu, todennäköisesti paluuta entiseen ei enää ole. Senkin jälkeen, kun kokoontumisrajoitukset ovat poistuneet, moni osakas ei enää tulekaan paikan päälle kokoukseen vaan osallistuu etäyhteydellä, koska se on niin helppoa.

Hannu Mähönen

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Keski-Suomen toiminnanjohtaja