Jokainen nuori on mahdollisuus

8.12.2022

Oli kunnia olla toimeksiantajana JAMKin Inno Flash -opintojaksolla, jossa oli 60 eri alan nuorta opiskelijaa. Heidän tehtävänään oli viikon aikana luoda asiakaslähtöisiä ratkaisuehdotuksia työelämän todelliseen haasteeseen. Haasteeksi heitimme kysymyksen, miten saada nuoret aikuiset kiinnostumaan taloyhtiöasioista ja lähtemään mukaan taloyhtiön hallintoon? Ei ihan pikku kysymys purtavaksi!

Hätkähdyttävää oli tajuta, että mielikuvat myös taloyhtiöistä syntyvät jo yhden tarinan perusteella. Nuoret kuulevat tarinoita vanhemmiltaan, katsovat Salkkareita ja lukevat lehtien mehukkaita lööppejä. Vahvana mielikuvana ovat nurkkakuntaiset herrasmiesklubit, väsyneet kokoukset ja hikiset kerhohuoneet, joiden seinillä valuu home. Kun tällainen mielikuva on syntynyt, niin eipä kokouksiin ole hinkua. Oletko ajatellut, että mielikuvia rikkovat hyvin laaditut hallituksen tiedotteet? Ne lisäävät avoimuutta sekä ymmärrystä, mitä taloyhtiössä tapahtuu ja miten se toimii. Kiinnostus lisääntyy!

Tätä päivää on, että kännykässä on joka asiaan oma ”äppi”. Useat ryhmät olivatkin ideoineet monipuolisia taloyhtiösovelluksia. Parhaimmillaan sovellukset osallistuttavat yhtiön toimintaan ja helpottavat asumisen arkea. Todellakin sovellus on kestävämpi ratkaisu kuin se, että puheenjohtaja huikkaa pihassa ”Tuu kellariin joku päivä selailemaan mappeja!”. Onko teidän yhtiön isännöinnillä tarjolla sovellus käyttöönne?

Mutta. Pysäyttävintä oli kuulla, että nuoria pelottaa. Pelottaa, että heidät jyrätään pitkän linjan konkareiden toimesta. Se, ettei heitä oteta tosissaan eivätkä he saa ääntään kuuluviin. Heitä pelottaa myös vastuu, joka on syntynyt mielikuvista. Tajusin, että olisin voinut hallituksessa edistää asioita niin, että hallitustyöskentely olisi ollut lähestyttävämpää. Mitäpä jos hallitus järjestäisi pari kertaa vuodessa rentoja asukastilaisuuksia. Tarjolle pizzaa ja yhteisöllisyyttä.

Yksi nuori kertoi ilahtuneensa, kun hallitus oli käynyt toivottamassa hänet tervetulleeksi taloon muuton jälkeen. Se oli vaikuttanut häneen siten, että hänen oli helpompi lähestyä talossa asuvia ihmisiä ja hän tunsi kuuluvansa yhteisöön. Johtopäätöksenä opiskelijat sanoivat, että on iskettävä heti kiinni ensiasunnon ostajaan, sillä silloin hurmos on suurimmillaan. Hurmostilassa lähtee helpommin mukaan taloyhtiön toimintaan.

Viikon päätteeksi esitin opiskelijoille kaksi kysymystä. Ensin kysyin, kuinka moni oli kiinnostunut taloyhtiöasioista ennen tätä opintojaksoa. Nousi yksi käsi. Sitten kysyin, kuinka moni on kiinnostunut taloyhtiöasioista nyt? Nousi noin 40 kättä. Uskon ja toivon, että asia jäi kytemään monen mieleen ja roihahtaa innostukseksi sopivan paikan tullen. Ole valppaana, tällainen nuori voi tulla sinua vastaan. Se on loistotilaisuus napata kiinni!

Tarja Båga

Kirjoittaja on Kiinteistöliitto Keski-Suomen järjestöassistentti.