Jäsenet soittivat neuvontaamme viime vuonna jälleen yli tuhat kertaa
Julkaistu: 20.01.2023
Alueemme jäsentaloyhtiöistä soitettiin Kiinteistöliiton maksuttomiin neuvontapalveluihin viime vuonna yhteensä 1004 puhelua. Yleisin aihe puheluissa oli korjaus- ja kunnossapitovastuu.
Puheluista 60 % soitettiin Kiinteistöliiton valtakunnallisiin neuvontapalveluihin ja 40 % yhdistyksen omaan neuvontaan.
Soittajista kolmannes oli isännöitsijöitä, kolmannes hallituksen puheenjohtajia ja loput hallituksen jäseniä, toiminnantarkastajia tai muita taloyhtiön edustajia.
28 % jäsenistä käytti maksuttomia neuvontapalveluitamme vuoden aikana ainakin kerran. Ne yhtiöt, jotka käyttivät neuvontapalveluita, käyttivät niitä vuoden aikana keskimäärin kaksi kertaa.
Yleisimmät neuvontapuheluiden aiheet vuonna 2022 olivat:
- Korjaus- ja kunnossapitovastuu (16 % puheluista)
- Autopaikat ja sähköajoneuvojen lataus (8 %)
- Yhtiökokousasiat (7 %)
- Isännöitsijä (6 %)
- Vastikkeet ja maksut (6 %)
- Osakkaan muutostyöt (5 %)
- Hallituksen toiminta (5 %)
- Taloyhtiön sopimukset (4 %)
- Yhtiöjärjestys (4 %)
- Vahingonkorvaus (3 %)
Taloyhtiöiden hallinnossa voi joutua kiperiin tilanteisiin, mutta apua löytyy yleensä yhdellä puhelinsoitolla Kiinteistöliiton asiantuntijoille.
Kiinteistöliittoon kuuluvan taloyhtiön hallituksen jäsenillä, isännöitsijällä, tilin- ja toiminnantarkastajilla on käytössään Kiinteistöliiton maksuton lakineuvonta, talous- ja veroneuvonta, korjaus- ja tekninen neuvonta sekä energianeuvonta.
Mikäli taloyhtiö toimii työnantajana, sen johdon käytetössä on myös Kiinteistötyönantajat ry:n maksuton neuvonta työsuhdeasioissa.
Jyväskylän toimistomme antaa neuvontaa kaikissa taloyhtiöasioissa. Meille voi myös lähettää kysymyksiä verkkosivuilta tai sähköpostitse ja vastaamme niihin aina viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.