Vanha Freda

Vanha Fredriksonin puutalo on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja osittain suojeltu, yksi harvoista jäljellä olevista puutaloista Jyväskylän keskustassa.

Kauppias Viktor Gadd rakennutti Joh. Joutsenen piirustusten mukaan asuin- ja liikerakennuksen Kirkkopuiston laidalle, Kauppakadun ja Itäisen torikadun (nyk. Kilpisenkatu) kulmaukseen vuonna 1863. Gaddin tehtyä konkurssin pian talon valmistumisen jälkeen talon osti kauppias Alfred Jeremieas Girsen. Taloon sijoittui aluksi saksalaissyntyisen Carl Schultzin johtama Hotelli Mecklenburg ja sittemmin Girsenin johtama Seurahuone 1880-luvulle saakka. Talossa järjestettiin kaupungin merkittävimpiä juhlatilaisuuksia ja kokouksia, ja mm. Kansanvalistusseura perustettiin talossa vuonna 1874.

Ravintolatoiminnan jälkeen talo oli liikehuoneistona ja asuntona. Jyväskylän Anniskelu Osakeyhtiön viinakauppa ja konjakkipuoti sekä Kansallis-Osake-Pankki toimivat talossa pitkään. Talon arkkitehtuuria muutettiin J. Henrikdsonin piirustusten mukaan vuosisadanvaihteen uusrenessanssin tyyli-ihanteiden mukaiseksi. Keväällä 1913 Kansallis-Osake-Pankki myi rakennuksen pois purettavaksi, jolloin pankinjohtaja Anton Fredrikson osti sen.

Talo siirrettiin vuonna 1914 pihaverantaa lukuun ottamatta uudelle paikalle Fredriksonin lakkitehtaan viereiselle tontille Opistokadulle (nyk. Yliopistonkatu). Talo oli sen jälkeen pitkään lakkitehtailija Anton Fredriksonin suvun asuinkäytössä ja talossa toimi myös Ruotsin konsulaatti 1941-1982. Osaksi tämän johdosta talossa on järjestetty useita kaupungin historian kannalta merkittäviä tilaisuuksia, ja muun muassa Ruotsin kuningas on vieraillut talossa.

Marttaliitto osti kiinteistön Keski-Suomen Marttojen käyttöön vuonna 2009 ja talon mittava, perinteitä kunnioittava remontti valmistui vuonna 2010.

Kiinteistöliitto Keski-Suomi osti kiinteistön Keski-Suomen Martoilta vuonna 2022. Näin vuonna 1903 perustettu yhdistys, alkuperäiseltä nimeltään Jyväskylän talonomistajain yhdistys, sai lopulta oman talon.

Vanhan Fredan puutalossa toimivat tällä hetkellä

Tietokirjailija, fil. tri Jussi Jäppinen on kirjoittanut artikkeleita talon historiasta jäsenlehdessämme: